نويسندگان
پيوندهای روزانه

 ترمیم خراشیدگی‌های دیسك

 

 

اشاره: 
اگر كامپیوتر شما بخاطر خراشیدگی‌هایی كه بر روی یك دیسك مهم شما ایجاد شده‌اند از خواندن آن امتناع می‌كند، ممكن است طرح‌های نجات ما برای شما مفید باشند. CDها و DVDها به‌طور غافلگیر‌كننده‌ای تحمل استفاده‌های نادرست را دارند، اما زمانی می‌رسد كه دیسك‌های موسیقی، بازی، برنامه و یا فیلم شما دیگر از پخش شدن امتناع می‌كنند. این وضعیت می‌تواند بخاطر گردوخاك، فرسودگی عادی در طول زمان و یا به احتمال یك خراشیدگی روی دهد. بدیهی است كه شما به آسانی می‌توانید كمی گردوخاك را برطرف كنید، اما برای نشانه‌ها و یا حتی خراشیدگی‌های قابل ملاحظه‌تر، باید راه‌حل دقیق‌تری پیدا كنید زیرا در غیر این‌صورت ممكن است آسیب‌های بیشتر و حتی غیرقابل جبرانی را به دیسك خود بزنید كه آن را كاملاً غیرقابل استفاده كنند. خبر خوب این است كه با كمی دقت و توجه در اغلب موارد می‌تواند یك دیسك غیرقابل پخش را وادار كرد كه برای یك‌بار دیگر خوانده شود. بنابراین اگر دیسكی دارید كه درایوتان از خواندن آن امتناع می‌كند، با دنبال كردن این مقاله به احتمال می‌توانید راه‌حلی برای مشكل خود پیدا كنید. این مقاله یکی از مقالات بخش ویژه نشریه عصر شبکه شماره 113 به نام Disc Burning است. برای دیدن سایر مقالات این بخش به شماره 113 نشریه عصر شبکه مراجعه نمایید. 


  

قدم اول

 

در بسیاری از موارد دیسك‌ها تنها به این دلیل قابل خواندن نیستند كه مقدار زیادی گردوخاك، چربی و لكه‌های مختلف بر روی آن‌ها انباشته شده‌اند. این موارد به لیزر درایو شما اجازه نمی‌دهند كه داده‌ها را از طریق لایه پلاستیكی شفافی كه در طرف اطلاعاتی دیسك قرار گرفته (نه طرفی كه اطلاعات و مارك تجاری دیسك روی آن چاپ شده‌اند)، بخواند. خوشبختانه خراشیدگی‌های كوچكی كه بر روی این سطح دیسك ایجاد شده‌اند معمولاً قابل ترمیم هستند. با این‌حال،‌ برخلاف آن‌چه كه عموماً تصور می‌شود، خراشیدگی‌هایی كه بر روی طرف لیبل دیسك ایجاد شده باشند می‌توانند بسیار جدی‌تر و حتی غیرقابل ترمیم باشند. دلیل این مسئله آن است كه لایه نگهدارنده اطلاعات در یك دیسك عملاً به سطحی كه لیبل تجاری دیسك روی آن قرار دارد نزدیك‌تر است. 




قدم دوم
یكی از اولین مواردی كه وقتی با مشكلات دیسك مواجه می‌شوید باید به آن توجه داشته باشید (حتی اگر فكر می‌كنید كه این مشكلات به‌خاطر خراشیدگی‌ها به‌وجود آمده‌اند)، یك تمیزكاری ساده است. پاكسازی و كمی صیقل دادن طرف اطلاعاتی دیسك غالباً تمام چیزی است كه برای حل مشكل خود به آن نیاز دارید. كیت‌های ارزان‌قیمت زیادی در بازار وجود دارند كه این كار را به‌خوبی انجام می‌دهند. بهتر است وسوسه نشوید دیسك خود را با مواد پاك‌كننده قوی و یا جریان قوی آب شست‌وشو دهید زیرا این كار می‌تواند مشكل را تشدید كرده و حتی به‌طرف لیبل دیسك آسیب برساند. 



قدم سوم
در بعضی از كیت‌ها یك اسپری پاك‌كننده حاوی الكل ایزوپروپیل وجود دارد كه بایستی بر روی طرف اطلاعاتی دیسك مورد استفاده قرار گیرد. شما هرگز نباید از یك ساینده خانگی برای تمیز كردند دیسك خود استفاده كنید. تقریباً پس از گذشت 30 ثانیه، الكل چربی‌ها و آلودگی‌ها را حل كرده و شما می‌توانید دیسك را با استفاده از پد مخصوصی كه در داخل كیت قرار دارد، تمیز كنید. به‌عنوان یك راه‌حل جایگزین، می‌توانید از یك پارچه تمیز، خشك و بدون پرز برای این منظور استفاده كنید. توجه به این نكته بسیار مهم است كه باید دیسك را از داخل به سمت خارج تمیز كنید. هرگز برای تمیز كردن دیسك از یك حركت دورانی استفاده نكنید زیرا این‌كار می‌تواند وضعیت را بدتر كند. 



قدم چهارم
اگر تمیز كردن دیسك نتوانست مشكل را برطرف كند، صیقل دادن آن قدم بعدی خواهد بود. كیت‌هایی مانند Maplin حاوی ماده جلاكاری و همچنین یك پارچه یا پوست طبیعی برای استفاده از آن هستند. چند قطره از این ماده را بر روی دیسك ریخته و سپس آن را با استفاده از پارچه همراه كیت از داخل به بیرون (به‌صورت شعاعی) بر روی دیسك بمالید. اجازه دهید دیسك كاملاً خشك شود و سپس آن را با پوست طبیعی جلا دهید. این‌كار بخش عمده‌ای از خراشیدگی‌های كوچك را برطرف خواهد كرد. 



قدم پنجم
برای خراشیدگی‌های عمیق‌تر،ممكن است نیاز داشته باشید كه از یك ابزار پاكسازی مانند Skip Dr استفاده كنید. این یك دستگاه ابتكاری است كه از آب مقطر و یك گردونه ترمیم كننده خاص استفاده كرده و سطح دیسك را به‌صورت شعاعی صیقل می‌دهد. پس از اسپری ماده تمیز كننده برر وی دیسك، آن را در داخل دستگاه Skip Dr قرار داده و دسته آن را در جهت حركت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا دیسك یك فرآیند كامل صیقل را پشت سر بگذارد. سپس دیسك را خارج كرده و آن را با پارچه‌ای كه در داخل كیت ابزار قرار دارد خشك كنید. برای جلا دادن دیسك باید از پد ویژه‌ای كه همراه دستگاه ارایه شده است استفاده كنید. در هنگام جلاكاری مطمئن شوید كه دیسك بر روی یك سطح صاف، تمیز و نرم قرار گرفته است. اگر دیسك مورد نظر در وضعیت بسیار بدی قرار داشته باشد، ممكن است مجبور شوید این فرآیند را یك بار دیگر تكرار كنید.



قدم ششم 
اگر هیچیك از این تكنیك‌ها مشكل شما را برطرف نكردند، زمان آن رسیده است كه از راه‌حل‌های ناامیدانه استفاده كنید. باور كنید یا نه، بعضی از مواد جلاكاری فلزی گاهی اوقات می‌توانند به حل این مشكل كمك كنند، اما بوی چندان خوبی ندارند. با استفاده از نوع الیافی یا نوع مایع آن به‌همراه یك دستمال نرم، خراشیدگی‌ها را در یك امتداد شعاعی از مركز دیسك به سمت خارج صیقل دهید تا كاملاً محو شوند. پیش از جلاكاری نهایی دیسك با یك پارچه micro-Fibre، اجازه بدهید كاملاً خشك شود. اگر می‌توانید یك خراشیدگی را با ناخن خود احساس كنید، به‌احتمال قادر به‌برطرف كردن آن نخواهید بود.

 


ماهنامه شبکه - شهریور 1389 شماره 113

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

رضا
ساعت19:06---27 ارديبهشت 1391
سلام

آپم

وعده حکومت امام مهدی (عج) در قرآن کریم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

ادامه مطلب
[ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, ] [ 10:1 ] [ رضـــــا ]
.: Weblog Themes By FAVAM :.
درباره وبلاگ

" فـــــاوام ، پیشــرو "  
آرشيو مطالب
..دیگـــر

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 27
بازدید کل : 13606
تعداد مطالب : 8
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Persian Websites Directory

خورشید شیعه